Det är dags för fredagsmys - och det måste inte köpas färdig på påse.

 
 
Fredagsmys!! Är det någonting vi älskar här i Sverige förutom att fika så är det väl att ha fredagsmys!
Så här kommer ett supergott recept på chips jag svängde ihop innan jag själv åker och har fredagsmys på jobbet!
De innehåller endast två ingredienser och är helt fri från fett!
 
Vanligtvis brukar jag göra nachochips på mandelmjöl och äggvita men det här är någonting helt annat. Nämligen röd quinoa och ingenting animaliskt alls.
 

 
Du behöver för en lagom stor plåt
 
en mixer eller en kaffekvarn
 
2,2 dl röd okokt quinoa
ca 1,5 dl vatten
 
valfri kryddning
 
Jag hade idag lökpulver, vitlökspulver och paprikapulver.
 
Skölj quinoan noga, annars blir det beskt och det vill vi undvika. Antingen i sil under kranen i någon minut - men det är onödig vattenanvändning känner jag så jag blötlägger det, låter ligga några minuter, sköljer och gör om några gånger.
 
Häll över på en torr och ren kökshanduk så de torkar någorlunda.
Hetta upp en stekpanna och lägg ner quinoan och rör om hela tiden. Rosta dom såpass att de börjar poppa.
 
Sätt på ugnen på 225 grader.
 
Lägg i en mixer eller en kaffekvarn, används kaffekvarnen för kaffe så ha i liite quinoa och kör ett varv och häll bort. Även om kaffe är något av det godaste som finns så känner jag nog att vi skippar det på just chips - provar någon med kaffesmak - berätta .
 
Kör tills att det är ett fint mjöl av den rostade quinoan.

Om det malts i kaffekvarn, lägg över i en bunke och kör med elvisp/handmixer eller låt ligga kvar i mixerskålen.
Smaksätt om det ska göras!
Rör sakta ner vattnet tills det börjar smula ihop som en smuldeg. Känn på den då och då så den inte blir för blöt. All vätska behövs nämligen kanske inte!
 
Lägg över på bakplåtspapper som kan ha oljats in, jag har nonstick så det behövdes inte, och lägg ett till över. Kavla ut degen mellan papprerna och ta bort översta.
 
Gör små snitt i degen och ställ in i ugnen i ca 15 minuter. Håll koll! När de börjar bli mörka i kanterna så ta ut.
 
Ta ut och låt svalna, bryt sen i bitar och njut.